Ga naar de hoofdinhoud

Vandaag beantwoorden we de vraag hoe u gereedschap opbergt in de werkplaats. Laten we het probleem wat algemener benaderen, want niet alle adviezen kunnen universeel geldig zijn. Een timmerman heeft een andere werkplaats nodig, een elektricien een andere, en iemand die voornamelijk met ijzer werkt weer een andere. De gemiddelde doe-het-zelver heeft meerdere hobby's. Sommigen houden van tunen of werken graag aan een auto of motor, anderen tuinieren, schilderen of lakken, en er zijn nog veel... Kortom, we hebben allemaal iets anders nodig in onze werkplaats.
 

De grootste fout die we maken als het gaat om de organisatie van de behoeften in de werkplaats is dat we helemaal niet bereid om elke organisatie los te laten. We hebben de werkplaats al een tijdje, misschien hebben we deze geërfd van onze vader of grootvader. Er zijn veel dingen in de werkplaats die onlogisch en niet in de juiste volgorde zijn opgeslagen. Maar we doen er niets aan, omdat we dit bijzondere ecosysteem niet willen verstoren.

Een van de grootste angsten die een klusjesman heeft voordat hij de ruimte in de werkplaats reorganiseert, is dat hij het om de een of andere reden niet goed zal doen. Misschien komt dit door het feit dat er geen universele gids is over het opslaan van gereedschap, zoals er wel handleidingen zijn over hoe u bougies in een auto vervangt of hoe je mortel mengt.

Bij het organiseren van een ruimte moet u ideeën bedenken over wat het beste werkt voor deze specifieke ruimte in relatie tot de activiteiten, die u specifiek in de werkplaats doet. Het is improvisatie. Maar als doe-het-zelver moet je er niet bang voor zijn. Creativiteit is een van de kwaliteiten, die een goede klusjesman definiëren.

U kunt kasten of dozen kopen om dingen te organiseren. Maar soms kun je ze ook zelf maken. Wat geweldig is: u kunt uw doe-het-zelf-vaardigheden oefenen om de doe-het-zelf-ruimte te verbeteren.

Laten we in totaal 10 tips voor het effectief organiseren van een workshop op een rijtje zetten.

1. Wees niet bang om vanaf nul te beginnen

shutterstock_2430887465.jpg

Reorganisatie van de werkplaats vaak haalt u uiteindelijk een paar dingen weg, om er vervolgens achter te komen dat u niet verder wilt. De kast staat eigenlijk goed daar waar hij staat, deze machine is te zwaar om te dragen, deze is in de loop der tijd aan de grond blijven kleven - u kunt hem beter niet eens aanraken. Maar zo werkt een organisatie niet. Neem een paar assistenten om u te helpen om alles uit de werkplaats te krijgen. In de tuin kunt u dan juee eigendommen grondig sorteren. De helft van de spullen is rijp voor het inzamelpunt. Blikken met synthetische verfresten, oplosmiddelen, lijmen, gebruikte kwasten en rollen behoren tot het gevaarlijk afval.

U moet de kasten ook wegdoen als ze verrot of kapot zijn. Een nieuwe werkplaats betekent een nieuw begin. Nieuwe kasten of een nieuwe werkbank die nog naar hout ruikt, zullen de reden zijn dat u nog meer uitkijkt naar uw werkplaats.

2. Alles heeft zijn plaats nodig

In de nieuwe, perfect ingerichte werkplaats moet u ervoor zorgen dat, alle dingen hun plaats hebben. Zodat er geen situaties ontstaan dat je liever een lade of klem opnieuw bestelt, ook al weet u, dat het in uw werkplaats ligt maar u het niet kunt vinden. Zodat u niet meer tijd besteedt aan het rondlopen in de werkplaats op zoek naar gereedschap, dan dat u ze daadwerkelijk gebruikt. Alles moet kloppen. En hoe dit te bereiken, zullen we in de volgende paragrafen verder uitwerken.

3. Verzamel vergelijkbare items op één plek

Alle lijmen moeten in één lade van de kast liggen, alle spijkers moeten bij elkaar liggen, alles om te boren moet ook een eigen sector hebben. Individuele items moeten zich bevinden op de plaatsen waar u het betreffende type werk uitvoert. Dus als u een tafelzaag, zaagbladen, aanslagrails in u werkplaats hebt, moet er ook een veiligheidsbril in de buurt zijn. Zo kunt u in uw werkplaats meerdere sectoren maken.

4. De dingen die u het vaakst gebruikt, moeten het meest zichtbaar zijn

shutterstock_2483755869.jpg

De belangrijkste strategische punten in de werkplaats zijn natuurlijk de werkbank en dan de planken in de buurt van de werkbank, die zich op ooghoogte bevinden. Deze plaatsen moeten worden ingenomen door de belangrijkste hulpmiddelen. Spijkers, schroeven, moersleutels en schroevendraaiers zijn wat waar de meeste doe-het-zelvers naar zoeken, dus dit zijn de voor de hand liggende kandidaten. Maar als u echter vaak schildert of lakt, dan zijn vaste planken ideaal voor het opbergen van blikken, verf en lak. Op analoge wijze horen de minst gebruikte items op de minst toegankelijke plaatsen. Dit zijn de laagste planken van kasten en ladekasten, of juist plaatsen hoog boven uw hoofd.

5. Gebruik elke denkbare manier om dingen op te bergen

U hoeft items niet alleen op planken of in lades van kasten op te bergen. Sommige items vereisen, dat ze aan de muur worden gehangen. Dit zijn meestal zagen, sleutels, boren of slijpmachines. Het is ook veel praktischer om de kabels op te hangen dan ze in één groot stopcontact te verzamelen waar ze logischerwijs in de war raken. Een soortgelijk geval is    de tuinslang, hoewel we nog specialer zouden aanbevelen de lier.

6. Gebruik labels voor markering

shutterstock_164970134.jpg

Zoals de nauwgezette huisvrouwen in de keuken elk elk kruidenpotje labelen, kan een klusjesman hetzelfde doen in de werkplaats. Elke bureaulade, elke kastplank, elke doos kan een label hebben. Eenvoudigweg elke opslagruimte, waar u van buitenaf niet kunt zien wat er in zit. Dit bespaart u veel tijd in uw dagelijkse werk en ook uw assistenten zullen dit op prijs stellen. Stelt u zich een situatie voor waarin u, terwijl u in huis werkt, tegen uw helper kunt zeggen: "Ga naar de werkplaats en breng me tang "in plaats van naar binnen te gaan en ze zelf te zoeken.

7. Besteed speciale aandacht aan het organiseren van kleine dingen

shutterstock_2391586355.jpg

Vooral dingen zoals deuvels, schroeven of spijkers verdienen speciale aandacht. Zodra u ze op meerdere verschillende plaatsen begint op te slaan, kan het gemakkelijk uit de hand lopen. Er is niets erger dan het vinden van inbusbouten aan de ene kant van de werkplaats en slotbouten elders. Geschikt voor schroeven zijn kunststof dozen en doosjes. U hoeft ze niet eens te kopen, maar verzamelt gewoon fruit-, salade- of cherrytomaatdozen.

Maar nog beter zijn de dozen van hard kunststof en met een deksel. Ze zijn stapelbaar en er komt geen vocht in.

Spijkers of schroeven van dezelfde grootte horen altijd in dezelfde doos. Plak tot slot een etiket op de doos om te laten zien wat erin zit.

8. Gebruik elke denkbare hoek van de werkplaats

 Dit geldt vooral voor eigenaren van kleinere werkplaatsen. Dat zijn vrijwel allemaal werkplaatseigenaren, want altijd blijkt dat je niet overal ruimte voor hebt. U kunt elke denkbare hoek gebruiken. Misschien zelfs de ruimte onder de tafel of een tafelzaag. Hier implementeren en creëren ophanghaken of kleine lades. Dit zijn plekken die in het zicht liggen en daarom verdienen ze het om op de juiste manier gebruikt te worden.

9. Gebruik stevige gereedschapskisten

Sommige gereedschappen worden al verkocht in handige dozen. Voor ander gereedschap dient u een opbergdoos aan te schaffen. Er is een  robuuste en waterdichte doos  nodig, waarin de apparatuur en alle accessoires passen. Let vooral op accu gereedschap, daar dit opslag vereist op een warme plaats beschermd tegen vocht.

10. Vermijd overbelasting van werkoppervlakken

Houd werk gebieden vrij voor werk en overlaad ze niet met onnodige apparatuur of gereedschappen. Alles wat u momenteel niet gebruikt, moet een plaats buiten de hoofdwerkruimte hebben.

SANITINO TIP: Wat dient u  eigenlijk te kopen voor de werkplaats? Lees het artikel Werkplaatsuitrusting of wat niet mag ontbreken in een werkplaats.

Gerelateerde producten

€ 12,10 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  10 dagen
€ 25,30 incl. BTW
Op voorraad 1 st
Vandaag verzonden
€ 35,20 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  6 dagen
€ 10,58 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  10 dagen
€ 25,97 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  10 dagen
€ 54,84 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  10 dagen
€ 40,86 incl. BTW
Leverbaar vanaf ca.  7 dagen
naar boven